Kostrekommendationer högt blodtryck

Högt blodtryck kan kontrolleras på ett antal olika sätt. Mediciner kan hjälpa till att sänka blodtrycket, men främst är förändringar i kosten att rekommendera. En diet med låg natriumhalt, rik på fullkorn, frukt och grönsaker är fördelaktig för personer med högt blodtryck. Denna diet kan ibland också kallas för DASH-dieten, eller Dietary Approaches to Stop Hypertension.

Kostrekommendationer högt blodtryck

DASH-dieten

DASH-dieten är egentligen inte en diet utan snarare en livsstilsförändring. Den ger råd om kosten för personer med högt blodtryck. Riktlinjerna tillåter de som lider av högt blodtryck att göra sina egna val utifrån rekommendationerna. Dessa är främst att minska matens saltinnehåll samt öka den kost som innehåller fiber och vitaminer, vilket kommer att förbättra hälsan för de som drabbats av högt blodtryck.

De som följer DASH-dieten kan uppleva en viktminskning. Det beror helt enkelt på att de gör mer hälsosamma val och inte direkt på att dieten är utformad för att minska vikten. Att gå ner i vikt är en extra hälsobonus eftersom viktminskning också kommer att bidra till ett sänkt blodtryck.

Den normala DASH-dieten är baserad på en minskning av individens tidigare intag av kalorier, i förening med ett minskat intag av salthaltig föda. I DASH-dieten rekommenderas att inte konsumera mer än 1,5g natrium per dag. Vilken diet som är rätt för just den specifika individen beror på dennes egna individuella hälsoproblem. Personer med denna typ av hälsoproblem bör alltid rådgöra med läkare innan en påbörjan av ny kostplan.

Vad tillåts i DASH-dieten?

DASH-dieten rekommenderar måltider som innehåller mycket fullkorn, frukt, grönsaker samt mejeriprodukter med låg fetthalt. Mindre mängder kött med låg natriumhalt, som fågel och fisk, kan konsumeras. Livsmedel inkluderat rött kött, nötter, frön, baljväxter, godis och fetter ska begränsas, medan fetter inkluderat transfett och mättat fett ska undvikas helt. Även koffeinhaltiga drycker bör begränsas eftersom dessa sannolikt kommer att höja blodtrycket.

Saker att undvika på DASH-dieten

DASH-dietens huvudmål är att begränsa konsumtionen av natrium. Undvik bearbetade livsmedel som fryst färdigmat, konserver, chips, kringlor och andra typer av snabbmat, de innehåller alltid höga halter av salt.

Laga istället måltider hemma från grunden i det egna köket. Matberedningen kan då kontrolleras bättre och nyttigare produkter kan tillsättas. För att smaksätta den egenlagade födan använd gärna örter och kryddor som vitlökspulver, peppar, spiskummin och lökpulver. Undvik kryddblandningar som innehåller salt. Konserver, snacks och frysta måltider med minimalt tillsatt natrium kan förtäras i begränsad mängd.

Använd oljor och fetter utan tillsatt salt eller socker. Detta kommer att hjälpa till att minska den totala natriumhalten i födan. Laga gärna maten med ”non-stick-stekpannor” i avsikt att ytterligare begränsa behovet av fetter och oljor.

Både alkohol och koffein kan höja blodtrycket, rekommendationen blir därför att bruka dessa drycker i små mängder. Rådfråga läkare och följ rekommendationerna.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan högt blodtryck sänkas med kostförändringar och träning. Förutom att följa ovanstående kostrekommendationer kommer ökad motion att hjälpa till att sänka blodtrycket. Det rekommenderas minst 30 minuters fysisk aktivitet av något slag varje dag. Om blodtrycket inte kan kontrolleras med enbart kostförändringar och motion bör du konsultera läkare. Det finns andra alternativ som är tillgängliga, men det innebär sannolikt någon typ av kosttillskott och i mer svårartade fall en receptbelagd medicinering.