Brännässla

Brännässla

Brännässla

Vad är en brännässla?

Urtica dioica, även känd som brännässla, är en ätbar växt som finns i USA samt länder i Asien, Europa och Afrika. Växten fick sitt namn, på grund av att den producerar sträva eller brännande blommor, den används som en ingrediens i mat och för sina påstådda hälsofördelar.

Vad gör brännässla så speciellt?

Brännässla är en mångsidig och billig matvara. Det kan användas för att göra te, soppor, grytor och sallader. Enligt data som hämtats från US Forest Service, producerar nässlan rikligt med frö. Plantor som växer i skuggan producerar ca 500 – 5000 frön per skott och plantor som växer i fullt solljus producerar 10 000 – 20 000 frön per skott. Så det borde inte bli svårt för de som är intresserade av att odla sina egna växter eftersom fröna är billiga att köpa.

Vilka ämnen finns i brännässlan?

Nässlan är rik på kalium – ett mineral som finns i livsmedel som bananer, potatis, vita bönor, grönsaker, avokado och vissa fiskar – vilket hjälper till att reglera blodtrycket och förbättra hjärtfunktionen samt upprätthålla vätske- och elektrolytbalansen. Dessutom har flera studier visat att nässlan kan bidra till att förbättra en persons livskvalitet.

För närvarande rekommenderar FDA (Food and Drug Administration) motsvarande Läkemedelsverket att personer som är 14 år och äldre bör konsumera 4 700 mg kalium varje dag. Gravida kvinnor rekommenderas att konsumera 5 100 mg kalium per dag medan kraven för personer under 13 år är någonstans mellan 3000 till 4500 mg baserat på deras ålder.

När en person inte får tillräckligt med kalium kan han eller hon utveckla högt blodtryck, vilket innebär att dessa personer riskerar att drabbas av stroke eller hjärtinfarkt. Omvänt, vad som är känt vid dagen för denna publicering, kan för mycket kaliummängder, överstigande 5 100 mg per dag – vara dödlig.

Kan brännässlan ersätta recept och kosttillskott?

Det finns inget konkret svar på den frågan eftersom det som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan person. Dessutom är radikala kostförändringar aldrig tillrådligt utan att konsultera hälsovårdspersonal först och det gäller särskilt för individer som använder receptbelagda läkemedel.

Efter att ha konsulterat sin doktor kan en person finna att han eller hon säkert kan använda brännässlan i sin diet och eventuellt nyttja den tillsammans med annan medicinering. Till exempel är två av brännässlan hälsoförmåner kalorier och sitt kaliuminnehåll. En kopp kokta brännässlor har mindre än 50 kalorier, nästan 300 mg kalium och mindre än 4 mg natrium. Detta är bara en orsak till att hälsomedvetna individer och naturläkemedelsförespråkare förordar användningen av brännässlan för sina många näringsmässiga och medicinska fördelar.

Hur exakt kan nässlan hjälpa till att kontrollera hypertoni?

Olika studier har visat att brännässlans blad och rötter har goda diuretiska och antiinflammatoriska egenskaper. Dessa medel verkar som blodförtunnare och de hjälper också kroppen att bekämpa vätskeansamling. Blod som är mindre benägen att koagulera minskar en persons risk att få stroke eller hjärtinfarkt på grund av arteriell blockering som vanligtvis förekommer hos personer som lever med hypertoni, även kallat för högt blodtryck.

Är nässlan helt säker?

I motsats till populär övertygelse betyder ord som ”naturlig” och ”alternativ” inte nödvändigtvis att produkter med sådana etiketter är säkrare än syntetiska läkemedel. Även med alla dess utmärkta fördelar kan nässlan orsaka ett antal allvarliga biverkningar. Till exempel ska inte gravida och ammande kvinnor, personer med kända njur- och hjärthälsoproblem, diabetiker och individer med vissa allergier eller andningsbesvär använda nässlan. Växten kan också vara kontraproduktiv för personer som använder receptbelagda lugnande preparat, blodförtunningsmediciner, mm.

Det har rapporterats om spontana aborter som inträffar för gravida kvinnor på grund av kemikalier i brännässla som orsakar livmoderssammandragningar. Individer med utsatt njursystem kan uppleva ökad urinering, vilket kan lägga onödig belastning på njurarna. Vissa diabetiker har upplevt signifikant nedgång i blodsockernivån, vilket kan vara farligt. På samma sätt kan vissa personer som lever med högt blodtryck uppleva farligt blodtrycksfall när de använder nässlan. Det här är bara några anledningar till varför det är absolut nödvändigt att individer som kan tänka sig att inkludera nässlor i sin kost rådgör med sina respektive vårdgivare först.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *