5 livsmedel som sänker blodtrycket

I Sverige har över 2 miljoner personer ett för högt blodtryck, av de över 65 år är det omkring 50 % som är drabbade. Detta är alarmerande, eftersom kroniskt högt blodtryck kan leda till flera allvarliga hälsokomplikationer. Dessa kan inkludera stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, artärbråck, men även andra sjukdomar. Det ligger därför i alla individers intresse att undvika dessa problem, eller att minska påverkan för de som redan är drabbade.

Nedanstående information listar några nyttiga livsmedel och näringsämnen som är kända för att hjälpa till att sänka blodtrycket.

1. Livsmedel som innehåller mycket kalium

Livsmedel som sänker blodtrycket

Bananer innehåller mycket kalium och är därför ett bra mellanmål och även hälsosamt på många andra sätt. Bäret hjälper till att sänka blodtrycket. Detta sker genom att kalium hjälper till att motverka de negativa effekterna av salt i kroppen. Det finns även andra frukter som också innehåller mycket kalium. Dessa inkluderar bland annat apelsiner, aprikoser och grapefrukt. Utöver dessa frukter har vissa grönsaker, såsom potatis, ärter, svamp och gurka också ett högt innehåll av kalium. Linser, kidneybönor, pintobönor och sojabönor är också bra. Att förtära olika inblandningar av dessa livsmedel i den dagliga kosten kommer att göra underverk för att hålla blodtrycket nere och förbättra den allmänna hälsan.

2. Fiberrik mat

Vissa grönsaker och färsk frukt är några typer av fiberrik mat som kan hjälpa till att sänka blodtrycket. Kronärtskocka och avokado är två som har särskilt höga halter av fibrer. Avokado innehåller också mycket kalium, vilket ger dem en särskilt kraftfull dubbeleffekt mot högt blodtryck. Olika bönor har också ett högt innehåll av fibrer och är därför bra för att förebygga och hantera blodtrycket. Kikärter och linser är särskilt bra i detta avseende. Ytterligare fördelar med fiberrik mat är att de ger en långvarig mättnadskänsla. Detta hjälper mot lusten att äta salta, feta, ohälsosamma alternativ som kan komma att öka blodtrycket.

3. Blåbär

Det har gjorts studier som indikerar att blåbär är en blodtryckssänkande faktor. Antocyaniner anses vara det ämne som ger bäret dessa fördelar. Ämnet är anledningen till den blå färgen och även för färgen på körsbär och granatäpplen, som också de bidrar till att sänka ett högt blodtryck. Förvara gärna blåbär hemma i kyl eller frys, ett nyttigt och gott mellanmål. Eller varför inte använda dem som en ingrediens i matbröd.

4. Vitlök

Vitlök har varit en del av naturliga läkningsprocesser i årtusenden. Den används av många för att lindra feber och förkylning. I studier har den också visat sig bidra till ett sänkt blodtryck, både de diastoliska och systoliska blodtrycksvärdena. Som en extra fördel förbättrar vitlök även kolesterolnivåerna i blodet. Undersökningar pågår om vitlök kan hjälpa till att förebygga demens och Alzheimers sjukdom. Det är också en näringsrik ingrediens med få kalorier som passar som krydda i många maträtter. Detta gör det enkelt att införliva det i den dagliga kosten.

5. Omega-3 fettsyror

För de som idag inte konsumerar mat som är rik på omega-3-fettsyror eller tar ett sådant tillskott rekommenderas det att börja. Dessa fettsyror har en mängd av positiva hälsofördelar. Dessa kan inkludera bekämpning av ångest, främja hjärnans hälsa, bekämpa inflammation och autoimmuna sjukdomar, men även ett flertal andra symtom. De är effektiva för kroppens egen kontroll av triglycerider, samtidigt som de också minskar ett högt blodtryck. Mat som är rik på dessa fettsyror inkluderar fet fisk som tonfisk, makrill, sill och lax. Nötter kan också rekommenderas i detta avseende, till exempel valnötter, linfrö och chiafrö.

Nyttig kost leder till god hälsa

Rätt kost har länge varit en avgörande del för att kunna leva ett hälsosamt liv. Att undvika potentiella hälsofaror, som till exempel högt blodtryck, är absolut nödvändigt för att undvika ytterligare åkommor relaterade till blodtrycket. Den kanske största fördelen med att införliva mer av de födoämnen som anges ovan är en mättnadskänsla, och att det då automatiskt konsumeras lägre kvantiteter av annan, mindre nyttig kost. Varje banan, avokado, apelsin, grönsak eller fullkornsprodukt som förtärs betyder att det finns mindre plats i magen för pizza eller hamburgare. På detta sätt kommer framtiden att tacka dig för din hälsosamma livsstil.