5 livsmedel som höjer blodtrycket

Nedan angivna livsmedel rekommenderas ett minskat intag av vid diagnosen högt blodtryck.

Livsmedel som höjer blodtrycket

1. Snabbmat

Vid lunchtid är det lätt att stressa och då förlora inriktningen på att konsumera hälsosam mat. Snabbmat såsom hamburgare eller pizza, men även andra typer av processat kött blir då ofta ett alternativ. Denna typ av kost innehåller dock höga halter av natrium, fett och kalorier. Kombinationen av alla dessa mindre hälsosamma födoämnen gör att denna typ av föda inte är bland de bästa alternativen för de som kämpar mot högt blodtryck.

2. Frysta livsmedel

Visste du att fryst och färdiglagad mat innehåller höga halter av salt? Dessa typer av livsmedel innehåller höga halter av natrium och i många fall även mycket socker. Detta är ännu ett sätt för tillverkaren att förlänga hållbarhetstiden. Andra typer av färdiglagade frysta rätter innehåller även höga halter av kolhydrater. Detta gör frysta livsmedel till ett dåligt alternativ för de individer som lider av symtomen högt blodtryck.

3. Inlagda grönsaker

Inlagda grönsaker kan verka hälsosamma i teorin, men de är inte lika hälsosamma när de väl blir processade. Den genomsnittliga inläggningen kan innehålla så mycket som 1 gram natrium. Ju mer salt som adderas till kosten, desto mer påverkas blodkärlen. När natriumet ökar i blodomloppet använder kroppen mer vätska för att späda ut natriumet. Denna ökande vätskeansamling höjer alltså blodtrycket. Inlagda grönsaker bör konsumeras med måtta, och det gäller förstås även andra livsmedel med hög natriumhalt.

4. Snacks och tilltugg

Förpackade livsmedel som chips, snacks och kex är dåliga val för dem som lider av högt blodtryck. Dessa livsmedel är kända för sin koppling till högt blodtryck. Detta beror främst på att de är laddade med konserveringsmedel och höga halter av salt. Forskning har visat att 75% av saltet i den genomsnittliga dieten kommer från processade och förpackade livsmedel. Förpackade processade livsmedel utgörs av en allt större variation av våra vanligaste livsmedel. De går att finna som konserverade grönsaker, bönor, frukt, soppor, pastarätter, med mera.

5. Alkoholhaltiga drycker

Det finns många olika typer av drycker som kan öka natriumnivån i blodet. Konsumtion av alkohol är i sig en mycket ohälsosam förtäring i samband med högt blodtryck. Efter bara några glas kommer blodtrycket att påverkas med risk att nå allt högre nivåer. Det finns flera anledningar till att alkoholhaltig dryck är ohälsosam för kroppen, och bland det farligaste är just risken för förhöjt blodtryck, särskilt i samband med konsumtion av vissa typer av läkemedel. Det har bevisats att dagligt intag av alkohol kommer att öka blodtrycksnivån.

Kan hälsosam mat sänka blodtrycket?

Att göra hälsosamma val av kost är viktigt, och detta gäller även valet av dryck. Ohälsosamma beslut som leder till ökad kroppsvikt och kroppsfett kommer även att leda till ökande nivåer av salt i blodomloppet. Onormalt högt intag av livsmedel med mycket kalorier, fett, salt och kolhydrater kommer att leda till en ökning av kroppsfett. En sådan ökning är ohälsosam på grund av ett ökande blodtryck.

Alkohol

Högt blodtryck kommer alltså som en konsekvens av mindre bra val av födoämnen, vilket på sikt riskerar att leda till ohälsosamma förändringar i kroppen. Alkoholförtäring leder inte bara till högt blodtryck utan kan även leda till kranskärlssjukdomar. Att göra förändringar i kost och alkoholkonsumtion kommer att hjälpa kroppen till en bättre framtida hälsa och potentiellt leda till en ökad livslängd.

Högt blodtryck och alkohol

Var uppmärksam på den föda som konsumeras. Gör bra val av daglig kost i avsikt att minska risken för högt blodtryck. Håll alkoholkonsumtionen till ett minimum eller ännu bättre, avstå helt. I de fall en läkare förskriver blodtryckssänkande mediciner, tänk på att många av dessa mediciner kan påverka kroppen negativt vid alkoholkonsumtion.