Hur påverkar träning blodtrycket?

Träning och motion kan ha ett dramatiskt inflytande på blodtrycket. Tyngdlyftning kan orsaka en plötslig ökning av systoliskt blodtryck. Aerob träning kan resultera i lägre blodtryck. Alla har i princip två blodtryck som övervakas genom rutinprovning. Det systoliska blodtrycket är det första numret i ordningen. Den diastoliska är den andra. Systolisk är mängden tryck i artärerna när hjärtat slår och diastoliskt är trycket mellan slag. Tänk ”squeeze” för hjärtat att komma ihåg att systolisk med ”s” betyder trycket när hjärtat slår. De med högt blodtryck kan behöva justera sin sportutövning och andra träningsaktiviteter enligt läkares rekommendationer.

Träning påverkar blodtrycket

Varje aktivitet ökar blodtrycket. Vissa hypertensiva patienter kan uppmanas att inte göra vissa isotoniska (viktliftande) sporter eller övningar, men de kan rekommenderas att delta i aeroba sportstyper eller liknande övningar. Isotoniska aktiviteter kan öka blodtrycket med 70 mmHg. Det är den skala som används för blodtrycksmätning och betyder ”millimeter kvicksilver”. Om en person har ett systoliskt tryck på 120, kan viktlyftning öka trycket till 190. Det är därför isotoniska övningar kanske inte rekommenderas för dem som redan har högt blodtryck.

Aerobic utan överansträngning

Aerobic-övningar inkluderar promenader, cykling, simning och löpning. De är lätta att ändra hastighet och ansträngning så att deltagarna inte överanstränger sig. Viktlyftning och konkurrenskraftig sport kräver omedelbara utbrott av tung belastning som kan orsaka dramatiska blodtryckstryckshöjningar som kan vara okej för en person med normalt blodtryck men riskabelt för personer med högt blodtryck. Läkare brukar rekommendera lite viktbärande övning för hypertensiva, men de bör justeras ner för att inte överstiga säkra gränser.

Aeroba träningsaktiviteter involverar att använda många muskler på en gång. Efterfrågan på syrerikt blod sträcker sig till alla muskler som används. Hjärtat slår snabbare och blodkärlen utvidgas för att ta emot blodet. Tyngdlyftning innebär färre muskler, men kräver fortfarande mycket syrerikt blod för att tillgodose aktiviteten. Eftersom färre muskler är inblandade finns det mindre tillgängligt utspänt utrymme för att ta emot blodet. Hjärtat slår snabbare och hårdare under lyftfasen, men det finns mindre öppet utrymme för att ta emot blodet, vilket då höjer blodtrycket.

Genomsnittsblodtryck

Ett stillasittande beteende är sämre eftersom det leder till viktökning, minskande hjärtstyrka, ökat blodtryck och andra negativa metaboliska problem inklusive diabetes. Aktivitet leder till viktminskning, korrekt metabolism, muskelstyrka, inklusive stabilisering av hjärtat och lägre genomsnittligt blodtryck. Aktiva människor har starkare hjärtan. Starkare hjärtan pumpar mer effektivt. Muskler som regelbundet tränas har bättre fungerande blodkärl som inte begränsar blodflödet, och det leder till ett hälsosammare genomsnittligt blodtryck.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *